برخی از گیاهان شاخ و برگ محبوب به اتیلن حساس هستند


افرادی که در طول همه‌گیری در خانه کار می‌کردند، مزایای افزودن گیاهان شاخ و برگ برای بهبود محیط کار خود را دوباره کشف کردند. فروش این گیاهان بادوام در طول سال‌های 2020 و 2021 به طرز چشمگیری افزایش یافت. در این دوره و در گذشته، تامین‌کنندگان متوجه مشکلاتی در رابطه با ریزش برگ و سوختگی لبه‌های برگ شده بودند – علائمی که با خشک شدن، قرار گرفتن در معرض دمای شدید و مهمتر از همه، آسیب اتیلن.

بیشتر گیاهان شاخ و برگ در آب و هوای گرم فلوریدا، تگزاس و کالیفرنیا رشد می کنند و در سراسر ایالات متحده برای فروش در مراکز باغ، فروشگاه های بزرگ و سوپر مارکت ها حمل می شوند. گیاهان ممکن است در طول حمل و نقل و ذخیره سازی در معرض دوره های طولانی تاریکی، دمای شدید و ارتعاش باشند که برخی از آنها ممکن است باعث تولید اتیلن داخلی در گیاهان شوند. ذخیره سازی در مراکز توزیع سوپرمارکت نیز ممکن است گیاهان را در معرض غلظت بالای اتیلن ناشی از اگزوز موتور و/یا محصولات در حال رسیدن قرار دهد.

اگرچه مدت‌هاست که اتیلن به دلیل تأثیر مخرب آن بر روی گل‌ها شناخته شده است، اما به عنوان یک مشکل جدی برای گیاهان شاخ و برگ در نظر گرفته نشده است، اما برخی از گیاهان به ویژه حساس هستند و برای جلوگیری از آسیب نیاز به درمان دارند. پژوهشی در دانشگاه فلوریدا (تجهیز شده توسط FloraLige) حساسیت اتیلن 20 گیاه شاخ و برگ محبوب را ارزیابی کرد و ارزش درمان Ethylbloc™ برای جلوگیری از علائم آسیب اتیلن را نشان داد.


جدول 1. علائم آسیب اتیلن در گیاهان شاخ و برگ محبوب

روش
بیست گیاه شاخ و برگ (جدول 1) از نظر حساسیت به اتیلن مورد آزمایش قرار گرفتند. گیاهان از پرورش دهندگان تجاری به دست آمد و در معرض چهار سطح اتیلن (0، 0.1، 1، و 10 پی پی ام) به مدت چهار روز در دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) در تاریکی قرار گرفتند. پس از اتمام تیمارها، گیاهان در دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد)، رطوبت 50% +/- 10% و شمع نور 75 فوت به مدت 12 ساعت در روز نگهداری شدند. ما کیفیت گیاه و برگ را هر 2 روز یکبار ثبت کردیم.

در کارآزمایی‌های بعدی، گیاهانی را که نشان داده شد به اتیلن حساس هستند با 1-MCP (EthylBloc) درمان کردیم و سپس آنها را همانطور که در بالا توضیح دادیم در معرض اتیلن قرار دادیم. گروه شاهد از گیاهان تحت تیمار Ethylbloc قرار نگرفتند اما در معرض اتیلن قرار گرفتند. گیاهان از نظر کیفیت گیاه و برگ هر دو روز یکبار ارزیابی شدند.

نتایج
علائم آسیب اتیلن در گیاهان شاخ و برگ آزمایش شده بسیار متفاوت بود، از جمله زرد شدن برگ، ریزش برگ، و نکروز حاشیه ای برگ (جدول 1).


شکل 1. قهوه ای شدن برگ در آگلونما پس از قرار گرفتن در معرض اتیلن (سمت راست). گیاه سمت چپ در معرض هوا قرار گرفت.

اتیلن با ایجاد ریزش برگ یا زرد شدن برگ، عمر نمایش 15 گیاه از 20 گیاه شاخ و برگ گلدانی را کاهش داد. هفت گیاه ریزش برگ داشتند در حالی که زرد شدن و/یا قهوه ای شدن برگ (جدول 1) روی هشت ژنوتیپ حساس دیگر (شکل 1) رخ داد (Aglaonema ‘Mary Ann’، Anthurium scherzerianum ‘Red Hot’، Chlorophytum comosum ‘Hawaiian’، Dieffenbachia ‘Caculata’ “، Dracaena marginata “Bicolor” و “Magenta”، Euphorbia splendens “کوتاه و شیرین”، Spathiphyllum “غرور تای”). تیمار اتیلن همچنین پیری (یعنی قهوه ای شدن) اسپادیکس و اسپات اطراف آن را در Anthurium scherzerianum ‘Red Hot’ و ‘White Gemini’ تسریع کرد. پس از قرار گرفتن در معرض اتیلن، شواهدی دال بر اپیناستی برگ در هیچ یک از ژنوتیپ ها مشاهده نشد. پنج ژنوتیپ غیر حساس به اتیلن عبارتند از: Asplenium nidus، Chamaedorea elegans ‘Neathe Bella’، Hedera helix ‘Chicago’ و Syngonium podophyllum ‘White Butterfly’.


شکل 2. گیاهان Aphelandra بدون تیمار (سمت چپ)، تیمار شده با EthylBloc به عنوان یک تیمار یک بار مصرف (0.9 μL/L- به مدت 5 ساعت در دمای 21 درجه سانتیگراد)، گیاه مرکزی، یا با استفاده از یک کیسه EthylBloc در جعبه حمل به مدت 3 روز در 14C (راست). تمام گیاهان با اتیلن 1 میکرولیتر در لیتر به مدت 4 روز در دمای 21 درجه سانتیگراد پس از سه تیمار تحت تیمار قرار گرفتند. (در شکل‌های 2 و 3، اثر EthylBloc به‌عنوان یک درمان یک‌بار مصرف به مدت 6 ساعت در دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی‌گراد) یا به‌عنوان یک کیسه در جعبه‌های حمل و نقل به مدت 3 روز در دمای 57 درجه فارنهایت (14 درجه سانتیگراد) نشان داده شده است.)

جلوگیری از آسیب اتیلن
EthylBloc آسیب به گیاهان شاخ و برگ در معرض اتیلن را به حداقل می رساند، چه محیطی و چه داخلی. قبل از قرار دادن گیاهان در معرض اتیلن یا بدون اتیلن در معرض هوای تازه، گیاهان را با EthylBloc™ درمان کردیم. تیمارهای EthylBloc در محافظت از گیاهان شاخ و برگ حساس به اتیلن از آسیب، از جمله ریزش برگ و زرد شدن موفقیت آمیز بودند (شکل 1 و 3). درمان سه گیاه شاخ و برگ حساس ترین (Aglaonema ‘Mary Ann’، Polyscias fruticosa ‘Castor’، و Schefflera arboricola ‘Gold Capella’) با Ethylbloc به مدت 4 ساعت در دمای 70F (21C) ریزش برگ را نزدیک به صفر کاهش داد. همه گیاهان دیگر هیچ علامت اتیلن را به دنبال پیش تیمار EthylBloc نشان ندادند.


شکل 3. گیاهان Schefflera arboricola بدون تیمار (سمت چپ)، تیمار شده با EthylBloc به عنوان یک تیمار یکباره (0.9 µL/L- به مدت 5 ساعت در دمای 21 درجه سانتیگراد)، گیاه مرکزی، یا با استفاده از یک کیسه EthylBloc در جعبه حمل و نقل به مدت 3 روز در 14 درجه سانتیگراد (راست). تمام گیاهان با اتیلن 1 میکرولیتر در لیتر به مدت 4 روز در دمای 21 درجه سانتیگراد پس از سه تیمار تحت تیمار قرار گرفتند. (در شکل‌های 2 و 3، اثر EthylBloc به‌عنوان یک درمان یک‌بار مصرف به مدت 6 ساعت در دمای 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی‌گراد) یا به‌عنوان یک کیسه در جعبه‌های حمل و نقل به مدت 3 روز در دمای 57 درجه فارنهایت (14 درجه سانتیگراد) نشان داده شده است.)

مشاهدات نهایی
برخی از گیاهان شاخ و برگ در اثر قرار گرفتن در معرض اتیلن آسیب می بینند. هفتاد و پنج درصد از گیاهان مورد آزمایش درجاتی از حساسیت به اتیلن را نشان دادند. همین علائم می تواند در اثر خشک شدن و قرار گرفتن در معرض دمای شدید ایجاد شود، اما مهم است که قرار گرفتن در معرض اتیلن را به عنوان یکی دیگر از دلایل احتمالی نادیده نگیرید. نتایج ما نشان می دهد که تیمار با EthylBloc یک ابزار ارزشمند برای به حداکثر رساندن بازارپسندی گیاهان شاخ و برگ است.

تشکر و قدردانی: از کمک اندرو مکنیش ریا لئونارد بسیار قدردانی می شود. و حمایت بنیاد ملی شاخ و برگ (در حال حاضر بنیاد ملی باغبانی) به حمایت از این پروژه کمک کرد.

به روز رسانی کامل تحقیق را از اینجا دانلود کنید



منبع