اولین گزارش سوختگی برگ ناشی از stagonosporopsis citrulli در شمعدانی باغی در چین

پلیت های تلقیح شده به مدت 7 روز در دمای 25 درجه سانتی گراد انکوبه شدند. به طور متوالی، کشت خالص با انتقال نوک هایف به صفحات جدید PDA به دست آمد. در مجموع 20 جدایه از 25 گیاه شمعدانی باغی مورد بررسی به دست آمد. کلنی های روی صفحات PDA پس از 10 روز در دمای 25 درجه سانتی گراد به قطر 60 تا 70 میلی متر رسیدند، با حاشیه منظم پخش شدند، میسلیوم های هوایی میسلیوم های سفید و سیاه در قسمت های زیرین پنبه ای و پیکنیدی های منفرد و کروی پس از ده روز تولید شدند. کنیدی ها یا استوانه ای یا اندکی استوانه ای، هیالین 4˗11 میکرومتر × 2˗5 میکرومتر بودند. این مورفولوژی با کسانی که از گونه Stagonosporopsis مطابقت دارد. داده های توالی برای 28S nrDNA، فاصله رونویسی داخلی، β-توبولین و زیرواحد RNA پلیمراز II (White et al. 1990, Liu et al. 1999, Aveskamp et al. 2009) به طور تصادفی برای یکی از جدایه های خالص به دست آمد. P1-L4-1-L1-1)، که منجر به شماره های دسترسی GenBank به ترتیب ON667723، ON667722، ON677462 و ON677463 شد. تجزیه و تحلیل RAxML (Stamatakis 2014) از داده های توالی ترکیبی جدایه P1-L4-1-L1-1 و توالی های مرجع به دست آمده از GenBank نشان داد که ایزوله P1-L4-1-L1-1 یک کلاد با پشتیبانی قوی را تشکیل می دهد. ایزوله های نوع (C5-5) Stagonosporopsis citrulli MT Brewer & JE Stewart که روی کوکوربیت ها یافت شده است (Stewart et al. 2015).

روش برای فرضیه های Koch برای تایید بیماری زایی قارچی با استفاده از دیسک های میسلیوم 4 روزه دنبال شد. در مجموع 15 برگ سالم هم سن به سه گروه تقسیم شدند و هر گروه تیمار متفاوتی دریافت کردند. زخم های مصنوعی روی یک دسته از برگ ها با استفاده از یک سنجاق استریل ایجاد شد و یک پلاگ میسلیوم 5 میلی متری قارچ روی بافت های آسیب دیده قرار گرفت. شاخه های میسلیوم نیز بر روی سطوح مجموعه برگ های بدون زخم قرار داده شد. برگ های باقی مانده به عنوان شاهد نگهداری و با پلاگ های PDA استریل تلقیح شدند. آزمایش سه بار تکرار شد. هر دو برگ زخمی و غیر زخمی پس از 4 تا 9 روز علائمی مشابه علائم مشاهده شده در مزرعه نشان دادند. گروه کنترل بدون علامت باقی ماند و مورفولوژی قارچ جدا شده از برگهای تلقیح شده مشابه با S. citrulli بود. فیلوژنی، همراه با شناسایی مورفولوژیکی و نتایج تلقیح، هویت پاتوژن را در شمعدانی باغی به عنوان S. citrulli تایید کرد.

تحقیق کامل را در: www.researchgate.net بخوانید

Zeng، Xianyu و Maharachchikumbura، Sajeewa. (2022). اولین گزارش بلایت برگ ناشی از Stagonosporopsis citrulli در شمعدانی باغی در چین. بیماری گیاهی 10.1094/PDIS-06-22-1302-PDN.



منبع

شمعدانی باغی (Pelargonium × hortorum LH Bailey, Geraniaceae) یک گیاه زینتی محبوب است که در سرتاسر جهان کشت می شود که از عصاره آن در لوازم آرایشی و پزشکی استفاده می شود (Jugulam et al. 2001). در پردیس دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین (چنگدو، چین)، سوختگی برگ در شمعدانی باغی در آوریل تا سپتامبر 2021 مشاهده شد. میانگین بروز بیماری حدود 40٪ تا 50٪ بود که باعث از دست دادن شدید ارزش تزئینی شد. . در ابتدا نواحی نکروزه دایره ای و قهوه ای رنگ در حاشیه برگ ها ظاهر می شود. در مرحله پیشرفته عفونت، ضایعات ممکن است به سرعت بزرگ شوند و شکل نامنظم پیدا کنند و قسمت مرکزی ضایعه بیفتد و برگ‌زدایی کند. برای جداسازی پاتوژن، بافت‌های علامت‌دار به‌دست‌آمده از برگ‌های بیمار به مدت 1 دقیقه با 0.3 درصد NaClO استریل شدند، در آب مقطر استریل شسته شدند و روی دکستروز آگار سیب‌زمینی (PDA) قرار گرفتند.