“بیشتر از همیشه واحدهای هواساز سفارش داده شده است”

“رشد بسیار آسان تر می شود”
در Van Duijn De Jong Aubergines در Oosterland، مدیر مزرعه Gerard van Vossen بسیار مشتاق است و از نتایج مثبت شگفت زده شده است. موافق است: “طبیعت، من در مورد این نوع تکنیک ها و وعده های جدید کاملاً مردد هستم. ما همچنین به دیدن شنکولد رفتیم، اما حتی در آن زمان نیز در مورد نتایجی که می توانستیم با آن به دست آوریم و سرمایه گذاری که باید انجام می دادیم، تردیدهایی داشتم.” ون ووسن. اما این سیستم اکنون از دسامبر که محصول جدید را شروع کردیم، کار می کند و من، شاید کمی بر خلاف طبیعتم، به شدت مشتاق هستم.

جدیدترین پروژه ها در Van Duijn De Jong Aubergines در Oosterland، در Schouwen-Duiveland، و در نهالستان گوجه فرنگی DT van Noord در Sirjansland، تقریباً همسایه Van Duijn De Jong، انجام شده است. تولیدکننده فلفل Overgaag نیز سیستم را با AHUs برای گلخانه جدید خود در ماسلند سفارش داده است. آنها می توانند این فناوری را در سال آینده در اختیار داشته باشند.

برای کشت زینتی و سبزیجات
در سال‌های گذشته، عمدتاً تولیدکنندگان محصولات زینتی مانند ارکیده، گل رز، گل داوودی و چند محصول دیگر بودند که سیستم‌های AHU برای آنها محبوب بود. “آن پرورش دهندگان نیز هنوز برای این فناوری به ما مراجعه می کنند. به عنوان مثال، امسال 12 AHU را در نمای یک گلخانه موجود در Naaldwijk برای KP Holland برای رشد Curcuma نصب کردیم. Kwekerij Apartus همچنین برنامه های پیشرفته ای برای نصب 12 AHU در آن دارد. نمای گلخانه Cyclamen خود در Poeldijk.اما اکنون پرورش دهندگان سبزیجات در جستجوی راه های جدید برای صرفه جویی در انرژی و به ویژه ابزارهایی برای کنترل بهتر آب و هوای داخل ساختمان، به مزایای رطوبت زدایی، تهویه و گرم کردن با AHU ها نیز پی برده اند.

برای اطلاعات بیشتر:
تکنوکاها
لیهو 33
2678 MA De Lier
تلفن: +31 (0) 174 24 05 45
[email protected]
www.technokas.nl



منبع

همه AHU ها مجهز به دمپرهای داخلی و خارجی، محفظه اختلاط، بلوک گرمایشی و فن هستند. شیلنگ های توزیع هوا هر کدام حدود 83 و 90 متر طول دارند. با یک واحد هواساز در هر چهار ریل 8 متری، یعنی هر 32 متر، ظرفیت در اینجا نیز به حدود 5 m³/h/m² می رسد.

تنظیمات نسبتا کمی
Freek Batist از Technokas توضیح می دهد: «برای نصب این واحدهای هواساز، مجبور شدیم نما را کمی اصلاح کنیم. “اما تنظیمات به طور کلی بسیار محدود باقی می مانند. نصاب ها نصب صفحه نمایش نما را کمی تنظیم کردند، بلوک های گرمایش AHUs ما را متصل کردند، و اتصالات الکتریکی و کنترل های کامپیوتری را فراهم کردند. بنابراین ما توانستیم نصب را در مدت کوتاهی در اوایل سال 2023 تحویل دهیم. ، پس از آن ون نورد توانست فوراً از مزایای آن استفاده کند.”

این AHU ها در حال حاضر مستقیماً برای توسعه آینده در طرف دیگر مناسب هستند، اما در حال حاضر آنها فقط به فن، شیرهای مخلوط، محفظه اختلاط و بلوک های گرمایش در یک طرف مجهز هستند. این امکانات بعداً می تواند در طرف دیگر نیز گنجانده شود. شیلنگ های توزیع هوا در کناری که اکنون مورد استفاده قرار می گیرند حدود 125 متر طول دارند. بنابراین اکنون به ازای هر سه ریل 8 متری، یعنی هر 24 متر، یک AHU وجود دارد. این به AHU پوشش 3000 متر مربع با ظرفیت 15500 متر مکعب در ساعت می دهد که برابر با 5 مترمکعب در ساعت در متر مربع است.

پس از اینکه Technokas قبلاً واحدهای حمل و نقل هوا را در شرکت بزرگ گوجه‌فرنگی Schenkeveld، در نزدیکی فرودگاه Schiphol، در دو گلخانه جدید خود به مساحت 20 هکتار نصب کرد، اکنون تقاضا از سوی سایر باغداران نیز وارد می‌شود. این تاسیسات می تواند نتایج مثبتی در گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل به دست آورد.

مسیر بتنی در امتداد دیوار انتهایی قرار دارد. Van Duijn De Jong Aubergines قصد دارد در آینده این گلخانه را در دیوار انتهایی گسترش دهد و پس از آن این مسیر به یک مسیر میانی تبدیل شود. در حال حاضر هشت AHU با ورودی هوا از طریق عرشه نصب شده است.

“رشد واقعاً بسیار آسان‌تر می‌شود. من ناگهان ابزارهای زیادی به دست آورده‌ام. می‌توانم با خطوط محکم کار کنم. کنترل رطوبت یا دما کاملاً خودکار است. من می‌توانم محصول را به درستی در صبح فعال کنم، حتی در هوای تاریک. زیرا ما گلخانه دیگری داریم که هنوز این سیستم را نداریم، اما جایی که یک صفحه نمایش ثابت و متحرک داریم، می توانیم مقایسه های خوبی انجام دهیم. رشد واقعاً به یک ورزش درجه یک تبدیل شده است. بسیار ساده تر و با نتایج بهتر است. در مقایسه با گلخانه های بدون این سیستم، ما حدود 20 درصد انرژی را در اینجا ذخیره کرده ایم. این بالاتر از حد انتظار است.”

در Technokas، آنها این را از طریق تقاضای رو به رشد قوی برای سیستم‌های “Het Nieuwe Telen” (تزریق جدید) متوجه می‌شوند. در ماه‌های اخیر، بیش از هر زمان دیگری پرورش‌دهنده سبزیجات سفارش هواکش‌هایی را دادند که تکنوکاس می‌تواند در نما یا عرشه نصب کند. تکنوکاس گزارش می دهد که این واحدها می توانند هوای بیرون و داخل را بکشند تا این هوا (مخلوط) را به روشی کنترل شده از طریق فن، بلوک گرمایشی و شیلنگ های توزیع هوا به داخل گلخانه دمش کنند.

اولین نصب برای کشت فلفل
یکی دیگر از مهدکودک هایی که از سال آینده شروع به استفاده از این سیستم می کند، Kwekerij Overgaag است. این پرورش دهندگان فلفل به توسعه گلخانه ای بیش از 4 هکتار در سایت Maasland خود پی خواهند برد. در این مهدکودک، Technokas نصب شش AHU را در بالای راهروی میانی در ماه سپتامبر با ورودی هوا از طریق عرشه آغاز خواهد کرد. این AHU ها بلافاصله به دو طرف منفجر می شوند، بنابراین در واقع 12 واحد هستند که هر کدام به دریچه های داخلی و خارجی، یک محفظه اختلاط، یک بلوک گرمایش، یک فن و شیلنگ های توزیع هوا به طول تقریبی 92 متر مجهز هستند.

بیشتر و بیشتر تولیدکنندگان گلخانه ای با قیمت های بالای انرژی با پارچه های صفحه نمایش جدید یا اضافی مقابله می کنند. برای بهینه نگه داشتن آب و هوای داخلی در این شرایط، آنها همچنین در حال سرمایه گذاری در تکنیک های پیشرفته رطوبت زدایی و تهویه هستند.

بهبود عملکرد بیشتر
Van Vossen انتظار دارد که در سال آینده آسان تر شود و به طور بالقوه عملکرد را بهبود بخشد. “در ابتدا، شما در به دست آوردن همه چیز مردد هستید. من باید به سیستم اعتماد می کردم، اما واقعاً خوب کار می کند. من حتی جرأت می کنم در روزهای تاریک صفحه را تمام روز بسته نگه دارم. تنها دلیلی که ما داشتیم. گرم کردن بیش از آنچه واقعا لازم بود به این دلیل است که ما هنوز راه حل جایگزینی برای CO2 نداریم. برای نصب سیستم در گلخانه 27500 مترمربعی با ارتفاع ناودان 6.6 متر، تکنوکاس واحدهای هواساز (AHUs) را در بالای مسیر در عرشه نصب کرد.

باتیست می گوید: “این واحدها دارای ظرفیت یا سرعت جریان 15250 مترمکعب در ساعت هستند که معادل حدود 4.6 مترمکعب در ساعت در متر مربع است. این میزان عمدا کمی کمتر از گوجه فرنگی یا بادمجان است.” فلفل شیرین نیازهای کمی متفاوت دارد. بنابراین Technokas همیشه با مشورت پرورش دهندگان و نیازهای کشت آنها، AHU ها را کاملاً به اندازه طراحی و مهندسی می کند.”

AHU ها در دیوارهای انتهایی
گلخانه همسایه DT van Noord بیش از 3.5 هکتار است و ارتفاع ناودان آن 5.5 متر است. در گلخانه ای دیگر، جایی که ون نورد از قبل رطوبت زدایی می کند، پرورش دهنده گوجه فرنگی از سیستم متفاوتی با تنه های زیر محصول استفاده می کند. اما برای این گلخانه بزرگ در سیرجانسلند، ون نورد سیستم تکنوکاس را با واحدهای تصفیه هوا در دو طرف در دیواره های انتهایی و بنابراین شیلنگ های بالای محصول انتخاب کرد. تکنوکاها در مجموع 13 AHU نصب کردند که 6 دستگاه در سمت کوتاه و 7 دستگاه در سمت بلند قرار داشتند.

به عنوان مثال، Technokas به زودی دو AHU را در نمای نهالستان Arjan Bassie نصب خواهد کرد که گلخانه آزمایش گوجه فرنگی Syngenta را در Maasland مدیریت می کند. علاوه بر کارآفرینان ذکر شده، کشاورزان دیگری نیز درخواست ارائه کرده اند. برخی به زودی تصمیم می گیرند و برخی دیگر ابتدا درخواست یارانه می دهند و به محض دریافت یارانه تصمیم می گیرند. باتیست در پایان می‌گوید: «به‌ویژه با نرخ‌های فعلی انرژی، نصب AHU برای بسیاری از تولیدکنندگان حتی بدون یارانه بسیار جالب است، دقیقاً به این دلیل که علاوه بر صرفه‌جویی، آب و هوای یکنواخت بهتری در داخل خانه فراهم می‌کند.