پیشگامان عجیب الکتریسیته گیاهی



به احتمال زیاد با هیولای فرانکشتاین آشنا هستید. اما آیا در مورد باغ او چیزی شنیده اید؟ در حوالی زمانی که دانشمندی که الهام‌بخش رمان فرانکنشتاین مری شلی بود، مشغول برق‌گرفتن حیوانات زنده و زندانیان مرده بود، چند تن از هم‌عصران او همین کار را با گیاهان چند ساله و سبزیجات ریشه‌دار انجام می‌دادند. و درست همانطور که این حملات قرن هجدهم برای تحریک الکتریکی بدن انسان را قوی‌تر می‌کرد (با رهایی از بیماری‌های مختلف از فلج و افسردگی گرفته تا اسهال و بیماری‌های مقاربتی)، آنها نیز برای بهبود زندگی گیاهی مورد بررسی قرار گرفتند. ادعا می‌شود که آزمایش‌ها بر روی باغ‌های برق‌دار طیفی از فواید، از گل‌های درخشان‌تر تا میوه‌های خوشمزه‌تر را به همراه دارد. طولی نکشید که این کار به راه پسرعموی خود، الکترومغناطیسی پزشکی رفت و در پایان قرن نوزدهم، علم محترم تا حد زیادی هر دو را کنار گذاشت.

با گذشت بیش از یک قرن، ابزارهای بهتر و بینش های جدید در حال احیای مجدد مطالعه اثرات الکتریسیته بر زیست شناسی هستند. آزمایش‌های اولیه ناآگاه روی حیوانات در طول 200 سال گذشته به درک واقعی رسیده و منجر به پزشکی برق امیدوارکننده شده است. به طور مشابه، آزمایش‌های قدیمی سبزیجات در حال نبش قبر هستند تا ببینند چه میوه‌ای مدرن ممکن است به دست آورند. شاید درک جدید حتی بتواند باغ های قرن 21 را بهبود بخشد.

اولین اشاره مبنی بر اینکه شوک الکتریکی ممکن است تأثیر چشمگیری بر محصولات داشته باشد، نه از دخالت انسان، بلکه از خود طبیعت ناشی می شود. پس از یک طوفان رعد و برق، طبق فرهنگ قدیمی کشاورزی ژاپن، قارچ ها به طرز دیوانه وار تکثیر می شوند. اما شما دقیقاً نمی‌توانید رعد و برق را در صورت درخواست برای تأیید آزمایشی این موضوع اعلام کنید. یعنی تا دهه 1740، زمانی که دستگاه های مختلف جدید به دانشمندان اجازه دادند تا برای اولین بار این پدیده اسرارآمیز “الکتریسیته” را ذخیره و به کار گیرند.

به زودی استقرار برق به عنوان کمک باغبانی به یک موضوع داغ تبدیل شد. پیر برتولون دو سنت لازار، فیزیکدان و فیلسوف فرانسوی که به طور گسترده ای رازهای الکتریسیته را که هنوز به درستی درک نشده است، آزمایش کرد، بسیاری از آزمایش های گیاهی معاصران خود را در مجموعه ای به نام De L’électricité des Végétaux تنظیم کرد.

در bbc.com بیشتر بخوانید



منبع