گل رز زینتی برای حفاظت از گرده افشان زنبورهای برگ شکن

تحقیق کامل را در www.researchgate.net بخوانید.

حفاظت از گرده افشان یک اولویت جهانی است. تلاش‌هایی برای احیای گرده‌افشان‌ها با بهبود منابع گل انجام می‌شود که محرک مهم تنوع گرده‌افشان و رشد جمعیت است. این به زنجیره‌های تامین باغبانی و محوطه‌سازی کمک کرد، که فهرستی از گیاهان دوستدار زنبور عسل و هتل‌های زنبور عسل را معرفی کردند، با این حال، نتایج مطلوب دور از دسترس به نظر می‌رسند. یکی از کاستی‌های طرح‌های حاضر این است که فاقد برنامه‌ریزی منسجم برای فرصت‌های لانه‌سازی و تدارکات لانه‌سازی برای زنبورهای وحشی منفرد، گرده‌افشان‌های حیاتی محصولات و گیاهان وحشی هستند.

سینو، پالاتی و جمال، مبارک و شاجی، گریشما و هریاویندرا، ام. و ویسوان، گوپیکا و کریشنان، پی و داس، آنکیتا و آنها، ک. و پوجا، آ و سالیکیتی، اسپاندانا و آراتی، وی.. ( 2022). گل رز زینتی برای حفاظت از گرده افشان زنبورهای برگ شکن. گزارش های علمی 12. 10.1038/s41598-022-23041-y.



منبع

حدود یک چهارم از تمام رزهای مورد بررسی دارای بریدگی هایی از زنبورهای برگ شکن بر روی برگ ها بودند. با این حال، نسبت گل رز بریده شده به طور قابل توجهی در بین سایت ها متفاوت است. زنبورها در مناطق شهری و مناطق پست بسیار بیشتر از مناطق روستایی و ارتفاعات از گل رز استفاده می کردند. انتخاب گیاهان با کاربرد آفت کش ارتباط منفی داشت. میزان موفقیت مولدین برای جوجه‌هایی که توسط برگ‌های گل رز و غیر گل رز ساخته شده بودند، 100% بود. گل های رز از زنبور عسل حمایت نمی کنند، اما برگ های رز در واقع حمایت می کنند. محققان گیاهان رز را در طرح‌های حفاظت و احیای زنبور برگ‌بر، به‌ویژه در محیط‌های شهری توصیه می‌کنند.

محققان آزمایش کردند که آیا گیاه زینتی محبوب جهان رز (Rosa chinensis Jacq.) – یک گیاه دوستدار زنبور عسل که تا به حال نامشخص بود – می تواند به حفظ زنبورهای برگبر که برای ساختن سلول های لانه به برگ های تازه نیاز دارند کمک کند. آنها 2360 بوته رز را در 136 مکان در مناطق روستایی و شهری و پستی و بلندی های جنوب (8 درجه شمالی تا 12 درجه شمالی) و شمال شرقی هند (26 درجه شمالی تا 27 درجه شمالی) از نظر بریدگی های مشخصه ای که زنبورها روی برگ های علوفه ای به جا می گذارند بررسی کردند. . سپس، نوزادان ساخته شده با برگ های گل رز و غیر گل رز را برای بررسی میزان موفقیت جوجه ها پرورش دادند.