یافتن تعادل برای بهبود عملکرد محصول با حفظ سطوح بازده انرژی بالا

واضح است که تولیدکنندگان شروع به ترکیب تکنیک‌ها، محصولات و فناوری‌های جدید مدیریتی خواهند کرد که به آنها اجازه می‌دهد سودآوری پروژه‌ها را به روشی کارآمدتر افزایش دهند. علاوه بر این، امروزه کشاورزان فشار زیادی را برای بهبود استفاده از انرژی و منابع طبیعی برای تولید غذا تجربه می کنند.

VPD
VPD مقدار بخاری است که هنوز می تواند در هوا تا رسیدن به نقطه اشباع در همان دما ذخیره شود. این متغیر بر حسب کیلو پاسکال اندازه گیری می شود و نتیجه تعامل بین رطوبت نسبی و دما است. می تواند اطلاعاتی در مورد تعرق محصول و خطر رشد قارچ ارائه دهد. به منظور حفظ ثبات در سیستم های در حال رشد، مسیر VPD می تواند یک ابزار واقعا مفید باشد.

  • آیا به ماشین حساب VPD نیاز دارم؟ صفحه وب دکتر گلخانه را با استفاده از لینک زیر بررسی کنید https://www.doctorgreenhouse.com/vpd-calculator
  • آیا الزامات VPD را برای محصول خود می دانم؟ این عدد مختص محصول/مرحله توسعه خواهد بود، اما محدوده رایج آن 0.8 تا 1.2 کیلو پاسکال است.
  • آیا می توانم مدیریت رطوبت یا دما را برای حفظ ثبات در سطوح VPD بهبود بخشم؟

آبیاری
همه گیاهان برای بهبود عملکرد به آب و مواد مغذی نیاز دارند. با این حال، زمانی که متغیرهای محیطی در سیستم‌های ما به خوبی مدیریت نمی‌شوند، گیاهان می‌توانند افزایش تقاضای آب را نشان دهند. تعرق بیش از حد می تواند تقاضای آبیاری را افزایش دهد. برخی از متغیرهای مربوط به تعرق عبارتند از: دما، رطوبت نسبی، رطوبت ناحیه ریشه، جریان هوا و VPD. برخی از اجزای گلخانه که بر تعرق تأثیر می گذارند می توانند لامپ ها، پنکه ها، لباس های سایه دار، اگزوز فن ها، سیستم های مه پاش و غیره باشند.

  • آیا لامپ های من به طور قابل توجهی بر تعرق تأثیر می گذارند؟ HPS به تجهیزات تهویه اضافی برای حفظ دمای مناسب اتاق رشد نیاز دارد. کاهش دمای برگ در وسایل LED تعرق را 17 درصد در مقایسه با وسایل HPS کاهش می دهد (نلسون و باگبی، 2015).
  • آیا استفاده از فن های اگزوز به اندازه ای کارآمد است که رطوبت نسبی را بدون افزایش میزان تعرق متعادل نگه دارد؟
  • آیا می توانم تشعشعات طبیعی را در گلخانه کاهش دهم بدون اینکه بر نیاز روزانه به نور در محصولم برای کاهش تعرق تأثیر بگذارم؟
درجه حرارت
وقتی در مورد دما در سیستم های رشد صحبت می کنیم، می توانیم با دمای هوا، دمای ناحیه ریشه و دمای برگ کار کنیم. همه آنها تأثیر زیادی بر متابولیسم گیاه ما خواهند داشت که بر کیفیت محصول و حتی زمان برداشت تأثیر می گذارد. دما همچنین می تواند بر رطوبت، سرعت تعرق و VPD تأثیر بگذارد. بنابراین، زمانی که به دنبال بهبود ثبات در سیستم رشد ما هستیم، یکی از مهم ترین متغیرهایی است که باید کنترل کنیم.

  • آیا طراحی سیستم من با هدف به حداکثر رساندن تعادل انرژی برای رسیدن به دمای مطلوب انجام شده است؟ مواد لعاب، پارچه های سایه دار، عایق بندی تاسیسات داخلی، حجم و جنبه های بیشتر می تواند برای کاهش هزینه سیستم های سرمایش و گرمایش بسیار مهم باشد. آیا تغییراتی برای کاهش هزینه های برق برای گرمایش و سرمایش وجود دارد؟
  • آیا می توانم تشعشعات طبیعی را در گلخانه کاهش دهم بدون اینکه بر نیاز روزانه به نور در محصولم تأثیر بگذارم تا گرمای بیش از حد و تقاضای سیستم خنک کننده را کاهش دهم؟
  • آیا سیستم من بزرگ است؟ آیا گرم کردن ریشه ها به جای هوا می تواند کارآمدتر باشد؟
  • آیا می توانم هر جزء را که بر ثبات دما در سیستم من تأثیر منفی دارد، تشخیص دهم؟ (نور، پنکه، سیستم مه پاش و غیره)
  • آیا از تنوع محصولات موجود برای کاهش گرمای بیش از حد در گلخانه ها اطلاع دارم؟
برای اطلاعات بیشتر:
هورت آمریکا
www.hortamericas.com



منبع

سبک
نور ارتباط مستقیمی با عملکرد و عملکرد محصول دارد. کارایی به بازده بالا و مصرف کمتر منابع مربوط می شود.

  • آیا نور طبیعی برای به حداکثر رساندن بهره وری کافی است؟ آیا روشنایی تکمیلی لازم است؟
  • اگر از نور مصنوعی استفاده می شود: آیا لامپ های من کارآمد هستند (1.81 میکرومول در ژول یا بالاتر)؟ آیا طیف نور من توسعه را برای محصول خاص من به حداکثر می رساند؟ آیا می توانم شاخص برداشت را با یک طیف خاص بهبود بخشم؟
  • آیا چراغ های من بر هزینه های مدیریت برای کنترل سایر متغیرهای محیطی (مانند دما، رطوبت، VPD) در سیستم من تأثیر می گذارد؟ آیا می توانم لامپ بهتری انتخاب کنم؟
  • کارآمدترین راه برای رساندن نور کدام است؟ کدام اولویت من است: ایجاد یک دوره نوری یا رسیدن به یک DLI خاص؟ آیا می توانم خروجی را در دوره های خاصی کاهش دهم بدون اینکه بر اهدافم تأثیر بگذارم؟

بیایید در هنگام کار در افزایش کارایی با کار با متداول ترین متغیرهای محیطی، روی سؤالاتی تمرکز کنیم

انسجام اولین گام به سوی پروژه های کم مصرف است
به منظور بهینه سازی مدیریت سیستم، ابتدا باید نیازهای سیستم و محصول خود را درک کنیم. ثانیاً، ما باید نقطه تعادلی را پیدا کنیم که در آن متغیرهای محیطی و در نتیجه تولید بتوانند ثبات را حفظ کنند. هنگامی که مکان مورد نیاز خود را شناختیم، زمان آن رسیده است که چگونگی به حداکثر رساندن بهره وری انرژی را هنگام ایجاد آن شرایط بررسی کنیم. با درک هر یک از متداول ترین متغیرهای محیطی، تعامل آنها و اجزای موجود در سیستم ما که برای کنترل متغیرهای محیطی استفاده می شود، می توانیم کارایی انرژی را بهبود بخشیم.

جریان هوا
جریان هوا می تواند بر تبادل گازهای گیاهی از جمله CO تأثیر بگذارد2 مصرف برای فتوسنتز و تعرق جریان هوای بد می تواند با کاهش عملکرد محصول یا حتی ایجاد کمبود مواد مغذی بر عملکرد ما تأثیر بگذارد.

  • آیا طراحی خوبی دارم که اجازه گردش هوای خوب را بدهد؟ طراحی بد می تواند تقاضای تهویه را در سیستم افزایش دهد.
  • آیا به اندازه کافی طرفدار دارم؟ آیا ظرفیت فن برای جابجایی حجم هوای مورد نیاز کافی است؟
  • آیا سرعت هوای من یکنواخت است؟ آیا می توانم کاری برای بهبود یکنواختی انجام دهم؟

به یاد داشته باشید، بهره وری استفاده از منابع برابر است با بازده تقسیم بر منابع مصرف شده. هر پروژه ای می تواند برای کاهش منابع کار کند. همه چیز در مورد طراحی خوب، انتخاب خوب اجزاء، مدیریت و نگهداری خوب است.

سالانه، تولیدکنندگان داخلی و گلخانه ای به میزان قابل توجهی پوند در فوت بیشتر تولید می کنند3 سایبان در مقایسه با زمین باز این یک واقعیت است که ما طی سال‌ها یاد گرفته‌ایم که چگونه بهره‌وری محصول را بهبود بخشیم و همچنان انتظار افزایش تصاعدی در این زمینه را داریم. اکنون مهمترین چالش یافتن کارآمدترین راه برای حفظ افزایش بهره وری محصول است.

انتخاب محصول و مدیریت سیستم
هنگامی که در مورد بهره وری انرژی صحبت می کنیم، رویکردهای زیادی وجود دارد که می توانیم اتخاذ کنیم. با این حال، ما باید دو جنبه کلیدی را که تأثیر زیادی بر کارایی انرژی دارند، بشناسیم. مدیریت سیستم و اجزای انتخاب شده

رطوبت
رطوبت می تواند هزینه های مدیریت سیستم رشد را افزایش دهد، بیماری ها را ترویج دهد و آبیاری را در زمانی که تحت مدیریت خوب نباشد افزایش دهد.

  • آیا رطوبت در سیستم من یکنواخت است؟ آیا می توانم یکنواختی را بهبود بخشم؟
  • آیا منطقه خاصی وجود دارد که رطوبت نسبی کم و بیش را ترویج کند؟ (به عنوان مثال نور، نشتی، دیوارهای مرطوب، سیستم های مه پاش، فن ها و غیره)
  • آیا می توانم برای بهبود یکنواختی و ثبات رطوبت نسبی در اطراف سیستم رشد خود تغییری ایجاد کنم؟

توانایی سیستم های ما برای ایجاد یک تولید با انرژی کارآمدتر بستگی زیادی به مدیریت سیستم ما برای متغیرهای مختلف محیطی دارد. علاوه بر این، توانایی کنترل بیشتر بر مدیریت سیستم نیز به انتخاب محصول ما بستگی دارد. آخرین تصمیم پرورش دهنده برای دستیابی به نتایج بهتر هنگام کار بر روی طراحی یک سیستم و انتخاب اجزای مورد استفاده برای بهره برداری از تاسیسات، بسیار مهم خواهد بود.

یکی دیگر از جنبه های مهم که در مدیریت سیستم های در حال رشد نباید نادیده گرفته شود نگهداری! تمام تجهیزات مورد استفاده باید در بهترین شرایط خود کار کنند تا از موقعیت هایی که می تواند باعث افزایش مصرف انرژی در سیستم شود جلوگیری شود. توصیه می شود که تیم خود را به اندازه کافی آموزش دیده باشید تا بتوانید مشکلات تعمیر و نگهداری را به موقع تشخیص دهید.