زنان افق های خود را در روستاهای مراکش تغییر می دهند

دکتر یوسف بن مایر رئیس بنیاد High Atlas و استاد مدعو در دانشگاه ویرجینیا است.



منبع

بنیاد عالی اطلس اخیراً پس از دو اقدام اقلیمی، تجزیه و تحلیل تأثیر مقایسه ای را با دو گروه از زنان در شهرداری روستایی طوبکل استان تارودانت انجام داده است. در سال 2017، HAF میزبان تجربه توانمندسازی و توسعه Imagine با زنان در روستای آگوئرزران بود. در طول تجربه، شرکت کنندگان روابط اجتماعی در زندگی خود را که بر توانایی آنها برای پیشبرد اهدافشان تأثیر می گذارد، بررسی کردند. در طول کارگاه، شرکت کنندگان دیدگاه خود را در مورد کار و پول، عواطف و بدن، تمایلات جنسی و معنویت (در زمینه مراکشی-اسلامی) و دیدگاه خود برای آینده را بررسی کردند.

پس از تجربه برنامه ریزی مشارکتی، زنان آگورزران تصمیم گرفتند یک نهالستان درخت میوه ارگانیک و گیاهان دارویی بسازند. زنان دریافتند که این روش کشت از طریق فروش گیاهان در منطقه آنها درآمد ایجاد می کند و همچنین به نیازهای خانگی موجود جامعه کمک می کند. این نهالستان در سال 2018 بر روی تراس های کشاورزی تازه ساخته شده بر روی دامنه های کوهی که قبلاً در حال فرسایش بودند ساخته شد و از آن زمان تا کنون این مهدکودک به طور مولد فعالیت می کند. ارائه آموزش های فنی منظم توسط داوطلبان واجد شرایط از طریق برنامه کشاورز به کشاورز USAID ارائه شده است.

روستای دوم، میسور، در یک کیلومتری شمال آگوئرزرانه است. در سال 2018، HAF درخواستی از کشاورزان خود برای درختان گیلاس، گردو و بادام دریافت کرد و HAF این درخواست را برآورده کرد. کارگاه Imagine و روش های مشارکتی در این جامعه تسهیل نشد، اما کشاورزان درختان را بر اساس کمیت و تنوع مورد علاقه خود دریافت، کاشت و نگهداری کردند.

سپس HAF به یک مطالعه پایان نامه فارغ التحصیل کمک کرد که تأثیر اجتماعی و اقتصادی را بر هر دو روستا مورد بررسی قرار داد: آگورزان، که در کارگاه توانمندسازی زنان قبل از دریافت بذر و مواد شرکت کرد، و میسور، که در آن درختان بدون برنامه ریزی فراگیر و مشارکتی فراهم شد. محقق، نورا مارتشلاگر، سه ماه با جوامع زندگی کرد و درگیر رویه‌های جمع‌آوری اطلاعات فردی و جمعی برای تحلیل فقر چند بعدی شد.

نورا در خلاصه منتشر شده خود از تجزیه و تحلیل دریافت که «اگرچه روستای دیگر [Aguerzane]در جایی که درختان کمتری کاشته می‌شد، در مجموع در بیشتر شاخص‌های فقر عملکرد بدتری داشت، مشارکت زنان در آموزش و اشتغال به دلیل آگاهی و اقدام فردی و جمعی بیشتر در آن مناطق بیشتر بود.»

با این حال، در میسور، علیرغم افزایش گزارش شده در درآمد خانوار و امنیت غذایی، مزایای درآمد ناچیزی برای زنان وجود داشت. هیچ افزایشی در مشارکت دختران در تحصیل یا سوادآموزی زنان مشاهده نشد. با این حال، دو خانواده به شهر نقل مکان کردند – احتمالاً تا حدی به دلیل درآمد جدید – جایی که فرصت های بیشتری برای مشارکت دختران در آموزش وجود دارد.

این مطالعه چالش مهمی را در ارتباط بین توانمندسازی زنان و اقدام اقلیمی مقیاس‌پذیر برای تغییر سیستمی فراگیر و تاب‌آوری ملی روشن می‌کند. کارگاه های توانمندسازی زنان HAF ثابت کرده است که یک استراتژی موثر برای بهبود توسعه پایدار بین بخشی است. با این حال، تقاضا برای چنین استراتژی هایی با ظرفیت سازمانی محدود شده است. پس از بررسی مطالعه نورا، HAF با تسهیل کارگاه های Imagine اقدامات اصلاحی را در Missour انجام داد. بودجه مدرسه Darden از دانشگاه ویرجینیا برای ساخت تراس های کشاورزی در دامنه کوه در حال فرسایش استفاده خواهد شد، جامعه Missour که برای گروه زنان تعیین شده است.

با این حال، مشکل محدود ظرفیت همچنان باقی است: HAF دارای 15 مربی توانمندسازی است و پیش بینی می کند که در سال جاری حداقل 1.7 میلیون درخت با 10000 خانواده کشاورز در 160 شهرداری کاشته شود. این اهداف نشان دهنده یک چالش ساختاری گسترده تر برای اجرای راه حل های استراتژیک و طراحی شده توسط جامعه است. HAF فاقد منابع مالی و پرسنل برای تطبیق و نظارت بر زراعت هوشمند با شرایط آب و هوایی است تا اطمینان حاصل شود که زنان و دختران علیرغم داشتن استراتژی برای دستیابی به مقیاس ملی، ذینفعان مستقیم هستند.

این مطالعه همچنین چالش‌های بالقوه اجرای تمرکززدایی را بدون تثبیت تجربیات مشارکتی در سطح محلی نشان می‌دهد. افزایش قدرت داخلی که توسط تمرکززدایی به دست می‌آید، اقشار طبقاتی و جنسیتی موجود را در حوزه‌های قضایی محلی مستحکم می‌کند. اگر چنین پروژه هایی مبتنی بر تجربیات مشارکتی نباشند، پروژه های کشاورزی هوشمند با آب و هوا می توانند همان تأثیر را در تأیید توزیع ناعادلانه قدرت و منابع داشته باشند. مشارکت و مدیریت زنان و دختران در تمام مراحل توسعه باید در محوریت و محور قرار گیرد تا اقدامات اقلیمی بر زندگی، خانواده‌ها، جوامع و کشور آنها تأثیر مثبت بگذارد.

یک مطالعه تحقیقاتی تأثیر مثبت ابتکارات کشاورزی پایدار در جامعه را نشان می‌دهد که قبل از برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی زنان، منجر به اقدام مشارکتی، افزایش رفاه جامعه و تمرکززدایی می‌شود.

از سال 2016، بنیاد High Atlas کارگاه های خودیابی را اجرا کرده است که زنان را تشویق و تجهیز می کند تا ارزش ذاتی خود را بشناسند، اهداف خود را شناسایی کنند و به طور استراتژیک برنامه های خود را برای آینده در نظر بگیرند. برنامه «تصور کن» در چهار روز برگزار می شود و فضایی را برای پیگیری توانمندسازی فردی و جمعی فراهم می کند.

Imagine از یک رویکرد مبتنی بر حقوق استفاده می کند که کد خانواده مراکش – Moudawana – را یکپارچه می کند و کاوش زنان در مورد حمایت های قانونی خود را تسهیل می کند. فعالیت‌های تعاونی‌سازی همچنین زنان را قادر می‌سازد تا استقلال مالی و دسترسی به توسعه عادلانه خود را افزایش دهند.