شهرداری موغلا در ترکیه از زنان پرورش دهنده گل حمایت می کند

سابان چتین، رئیس تعاونی توسعه کشاورزی کویچگیز بیوباسی که در سال 2015 با تضمین خرید از شهرداری کلانشهر شروع به کشت گل کرد، گفت که هدف آنها گرفتن استان بایندیر است که رتبه اول تولید گل را دارد و بزرگترین حمایت از آنها توسط شهردار شهرداری کلان شهر موگلا، دکتر عثمان گورون صورت گرفته است. سابان چتین گفت: شرکت تعاونی بیوباسی در سال 1374 تاسیس شد. ما در ابتدا تولید و فروش محصولات جنگلی را انجام می‌دادیم. امروز 220 باغدار در تعاونی خود داریم. در سال 1394 با تشویق و حمایت شهردار کلانشهرمان با ضمانت خرید از شهرداری وارد کار تولید گل شدیم. سپس با 3 گلخانه یک میلیون گل شروع کردیم. گیاهان تد و گونه های چند ساله سوزنی برگ ما سالانه تقریباً 2.5 میلیون گل تولید می کنیم 80 درصد تولیدکنندگان ما را زنان تشکیل می دهند مشارکت زنان در تولید و تلاش آنها برای ما بسیار ارزشمند است.هدف ما این است که گل را در سراسر موغلا بیاوریم. رسیدن به سطح تولید استان بایندیر مرکز تولید گل و گیاه، مرکز خرید گل و گیاه در این منطقه، ضمانت اصلی خرید گل و گیاه در این منطقه بود. هر گونه نگرانی در مورد بازاریابی و فروش که ممکن است تولیدکنندگان ما قبل از سرمایه گذاری برای ساخت گلخانه های خود داشته باشند. تولیدکنندگان ما می توانند بدون نگرانی در مورد تقاضا، صرفاً بر تولید و کیفیت تمرکز کنند. ما با حمایت شهردارمان و تیمش که از همان ابتدا ما را تشویق کردند و بر تعاونی ها تاکید ویژه داشتند به این روزها رسیدیم.”

با حمایت شهرداری کلانشهر موغلا، گل های تولید شده توسط زنان پرورش دهنده همچنان موگلا و استان های همجوار آن را رنگ آمیزی می کند. تولید گل که با 3 گلخانه آغاز شد و امروز به 30 گلخانه رسید، همچنان منبع درآمد مهمی برای مردم منطقه است.

منبع: Son Dakika



منبع زهره ایبارس، یکی از اولین تولیدکنندگان زن تولید گل در کویچگیز بیوباسی، کاشت گل را از نظر اقتصادی و اجتماعی کمک زیادی به آنها کرد و گفت که دیدن گل هایی که در خیابان های موگل تولید می کنند، مایه خوشحالی دیگری است. زهره ایبارس گفت: “ما با 3 گلخانه شروع به تولید گل کردیم و من جزو اولین پرورش دهندگان هستم. ما عاشق سر و کار داشتن با گل هستیم. خوشحالیم که گل هایی را که کاشتیم و با تلاش زیاد در خیابان ها می رویم تا ساکنان شهر از آنها لذت ببرند، خوشحال می شویم. اگر شغل دیگری پیدا می کردم، 8 ساعت رفت و آمد به سختی می شد، اما در گل خانه هایم بسیار خوب درآمد دارم.”

با تولید گیاهان زینتی و گلهای فصلی با ضمانت خرید که با همکاری شرکت تعاونی توسعه کشاورزی کلانشهر و کویچگیز بیوباسی برای حمایت از تولیدکنندگان زن اجرا شد، تعداد زنان تولیدکننده از 6 به 60 مورد افزایش یافت. گلهای تولید شده در موگلا با زحمت زنان تنها در شهرهای مختلف موگلا تزیین نمی شود. گل های تولید شده توسط موگلا به شهرداری های ایسپارتا، آفیون، آیدین، دنیزلی، آنتالیا و بوردور ارسال می شود. از سال 2015 تقریباً 25 میلیون گل تولید شده است.