قلمه گیاهی کمیاب که توسط پهپاد جمع آوری شده است، ریشه، گل داده و بذر داده است

(ل) لاوکاهی (Plantago princeps var. anomala). (R) Laukahi در Mauna Pulou همانطور که توسط پهپاد دیده می شود

برای مدیر نهالستان، ریان کمپبل، “حفاظت از گیاهان کمیاب هم یک چالش و هم مسئولیت است.” رشد و مراقبت از گیاهان غیرقابل جایگزینی مانند لوکاهی مستلزم درک عمیق شرایط و نیازهای رشد آنها است که اغلب می تواند به عنوان یک راز شروع شود. برای ریان، مراقبت از این گیاهان به معنای مراقبت از ʻāina (سرزمین) است. “من گیاهان را به عنوان اعضای جدایی ناپذیر یک جامعه بزرگتر می بینم که همه ما بخشی از آن هستیم. من عمیقاً می دانم که برای بقا به ارتباطات سالم بین همه اعضای آن جامعه وابسته هستیم.»

تصاویر گرفته شده در آن روز در دره لیماهولی جمعیت جدیدی را نشان داد. آن‌ها در پناه این صخره‌های بلند بالای نزاع توسعه و فشار گونه‌های مهاجم باقی مانده بودند. این اولین باری بود که از یک پهپاد برای کشف گیاهان کمیاب در اقیانوس آرام به رهبری بن نایبرگ (هماهنگ کننده برنامه GIS و هواپیماهای بدون سرنشین) استفاده شد. در حالی که این یک گام اساسی بود، سفر ما برای محافظت از لوکاهی تازه آغاز شده بود.

در سال 2022، تیم های ما برای پرواز به Mauna Pulou، این بار با Mamba بازگشتند. جایی که زمانی فقط می‌توانستیم به این گیاهان بسیار کمیاب نگاه کنیم، اکنون می‌توانیم دست دراز کنیم و امید را به خانه بیاوریم. آن روز، بازوی مامبا ساقه چوبی یک لوکاهی را گرفت و با ظرافت یک قلمه را برداشت. تیم به وجد آمد. اکنون می‌توانیم تلاش کنیم آینده روشن‌تری را برای این گیاه در نهالستان حفاظتی خود پرورش دهیم.

(L) لی وان که برش لاوکاهی تازه چیده شده را در دست دارد. (R) ریان کمپبل با لوکاهی ریشه دار در آزمایشگاه تکثیر ما

به زودی پس از آن، امید نه تنها ریشه دوانید، بلکه گل داد و بذر کرد! گیاه جمع آوری شده توسط مامبا چندین سر گل تولید کرد و هنگامی که هر کدام را به آرامی تکان دادیم تا گرده ها آزاد شوند، دانه ها در ظرف زیر گیاه افتادند. تعدادی از این بذرها جوانه زده اند و در نهالستان ما زنده می مانند. رایان همچنین توانست تقریباً 500 بذر را برای نگهداری در اختیار بانک بذر ما قرار دهد.

منبع: ntbg.org



منبع

لی وان، مدیر باغ و حفاظتگاه لیماهولی، به اشتراک می‌گذارد: «لاوکاهی را می‌توان به عنوان «برگ منفرد» یا «برگ‌های منفرد» تفسیر کرد. اگر به این فکر کنید که این تنوع از لوکاهی چقدر دور از دسترس و استثنایی نادر است، معنای استعاری بیشتری به افراد معدود باقیمانده می‌افزاید.»

آنچه روی قله زمردی مونا پولو مورد توجه قرار گرفت، تیم ما را شگفت زده کرد. پهپاد فیلمی از یک گیاه فوق العاده گرانبها را پخش کرد. در آنجا، با پس‌زمینه‌ی آبشار لیماهولی و در میان ملیله‌ای از گیاهان ساکن در صخره، لاوکاهی (Plantago princeps var. anomala) رشد کرد. یک گیاه شفابخش در عمل دارویی هاوایی، گونه های گرامی برای نسل ها از حیات وحش و مردم حمایت کرده است. گونه ناهنجاری در معرض خطر انقراض فقط در Kauaʻi یافت می شود. قبل از این پرواز سرنوشت ساز در سال 2017، تصور می شد که کمتر از 25 پرواز وجود داشته باشد.

دیدن کامل داستان لوکاهی شگفت انگیز بود. وقتی در سال 2017 گیاهان را پیدا کردیم، فکر کردیم دسترسی به آنها غیرممکن است. اکنون تنها پنج سال بعد، ما دقیقاً همان افراد را در مهد کودک خود داریم. بن می گوید: این نشان می دهد که فناوری چقدر پیشرفت کرده است.

هنگامی که قلمه لاوکاهی جمع آوری شده توسط مامبا به ریان راه یافت، چالش پیش روی او و تیم مهدکودک این بود که گیاه را با موفقیت ریشه کن کنند. ریشه یابی لاوکاهی بسیار دشوار است. تیم مهدکودک از ترکیبی از حدس و گمان های آموزش دیده و یک روش تکثیر جدید استفاده کرد و قلمه را در آزمایشگاه کنترل شده با آب و هوا نگهداری کرد. تمام سرمایه‌گذاری و اشتیاق به ثمر نشست: لوکاهی ریشه داشت.

برای کمک به تداوم این گونه در معرض خطر انقراض، هدف بعدی ما این بود که لوکاهی را به کشت و کار بیاوریم. اما بازیابی بذر و قلمه ها با روش های راپل اگر غیرممکن نباشد خطرناک خواهد بود. یک بار دیگر به پهپادها روی آوردیم. برنامه پهپاد ما با مهندسان Outreach Robotics و محققان دانشگاه شربروک برای طراحی Mamba همکاری کرد. این ابزار مبتنی بر پهپاد مجهز به یک بازوی رباتیک است که می تواند گیاهان را به طور خطرناکی از دسترس خارج کند. Mamba روش های جمع آوری ما را متحول کرده است. اکنون می‌توانیم قلمه‌های گیاهی را از راه دور از صخره‌های غیرقابل دسترس جمع‌آوری کنیم و زمان انتقال مواد گیاهی شکننده را به مهدکودک خود کاهش دهیم.

مامبا به قله های دره لیماهولی صعود می کند